Een tijd om te oogsten

Auteur(s): Hillary Jordan, Connie van de Velde

Bindwijze: Paperback

Ook verkrijgbaar als: E-book: EPUB, Paperback

Schrijf een beoordeling

Beschikbaarheid: Uitverkocht – helaas niet meer leverbaar

€ 19,90
Mississippidelta, 1946. Laura McAllan woont met haar gezin op een grote katoenplantage in een onherbergzame streek.
Mississippidelta, 1946. Laura McAllan woont met haar gezin op een grote katoenplantage in een onherbergzame streek. Ze worstelt om voor haar kinderen een veilige plek te creëren, en het subtiele evenwicht te bewaren in de omgang met de pachters die op het landgoed wonen. Maar zwaarder nog weegt de voortdurende kritiek van haar schoonvader die bij hen inwoont.
Dan keert Jamie, de lievelingsbroer van haar man, terug uit de oorlog, en begint de controle haar langzamerhand te ontglippen. Jamie zoekt aansluiting bij de oudste zoon van de pachters - ook hij vocht in de oorlog, maar hij is zwart...
De onwaarschijnlijke vriendschap tussen de strijdmakkers drijft deze krachtige roman uiteindelijk naar zijn onverbiddelijke einde.


'Een meesterlijke vertelling met goed uitgediepte hoofdpersonen, die te maken krijgen met racisme en oorlogstrauma's. Ik wil meer van Hillary Jordan lezen!' - Jaap Dillen, Boekhandel Novita

'Wat een prachtig roman! Ademloos gelezen.' - Marina Lanting, Boekhandel Roodbeen

'Schitterend. Een prachtig en aangrijpend boek.' - Joop Osinga, Boekhandel Osinga



Hillary Jordan ontving met haar debuutroman 'Een tijd om te oogsten' de Bellwether Prize uit handen van Barbara Kingsolver, die het boek hoge waardering gaf. Het werd een internationaal succes en is inmiddels in zes talen vertaald.
www.hillaryjordan.com.
 
ISBN 9789023994954
Subtitel Nee
Aanvulling door BC Nee
Aantal bladzijdes 310
Bindwijze Paperback
Druk 1
Taal Nederlands
Breedte 136 mm
Hoogte 216 mm
Dikte 32 mm
NUR code 342
Imprint Mozaïek
Leesvragen
Gespreksvragen
  1. De achtergrond van de Mississippi Delta is van wezenlijk belang voor Een tijd om te oogsten. Bespreek op welke manier het land als personage functioneert in de roman en hoe elk van de andere personages zich ertoe verhoudt.
  2. Een tijd om te oogsten is als een lied, vertolkt door zes verschillende stemmen. Op welke manier beïnvloeden de perspectiefwisselingen uw begrip van het verhaal? Zijn alle zes de stemmen even sympathiek? Betrouwbaar? Pappy is de enige hoofdpersoon die geen vertelstem heeft. Waarom denkt u dat de auteur ervoor gekozen heeft om hem niet te laten spreken?
  3. Wie spreekt en wie zwijgt - of het zwijgen wordt opgelegd - is een centraal thema, waarvan het tot zwijgen brengen van Ronsel het letterlijkste en beestachtigste voorbeeld is. Bespreek op welke manier de andere personages dit thema beleven. Bijvoorbeeld: wat voor invloed heeft het feit dat Laura ongelukkig is op de boerderij op haar en op haar huwelijk? Wat zijn de gevolgen van Jamies onvermogen om met zijn familie te spreken over de afschuwelijke dingen die hij in de oorlog heeft meegemaakt? Op welke manier verschaft spreken of niet spreken macht of ontneemt het die juist?
  4.  Het verhaal wordt verteld door twee boeren, twee echtgenotes en moeders, en twee soldaten. Vergelijk de manier waarop deze parallelle personages, zwart en blank, de wereld bekijken en ervaren.
  5. Op welke manier is elk van de personages gebonden – door het land, door omstandigheden, door tradities, door de wet, door zijn of haar eigen beperkingen? Welk deel van deze gebondenheid is onontkoombaar en welk deel hebben ze zichzelf opgelegd? Welke personages slagen er het best in om zich te bevrijden van wat hen bindt?
  6. Alle personages zijn een product van hun tijd en hun omgeving; het boek staat vol voorbeelden van racisme, variërend van pappy’s uitgesproken fanatisme tot Laura’s subtielere vooroordeel. Zou Laura zichzelf racistisch gevonden hebben, en zo niet, waarom niet? Welke invloed hebben de racistische opvattingen van Laura, Jamie, Henry en pappy op uw sympathie voor hen?
  7. De roman behandelt veel netelige kwesties: racisme, seksuele verhoudingen, overspel, oorlog. De personages dragen hun steentje bij over deze kwesties, maar hoe zit het met de auteur? Heeft zij een duidelijk standpunt, en zo ja, hoe brengt ze dat dan over?
  8. We weten al heel vroeg in het boek dat er iets vreselijks met Ronsel gaat gebeuren. Wat voor invloed heeft dat besef van onvermijdelijkheid op het verhaal? Jamie maakt Ronsel verantwoordelijk voor zijn eigen lot, door te zeggen: ‘Misschien is het laf van me om de schuld bij Ronsel te leggen.’ Is het alleen lafheid, of bevat wat Jamie zegt een kern van waarheid? Waar zou u het keerpunt plaatsen voor Ronsel? Wie is er nog meer medeplichtig aan wat er met hem gebeurt, en waarom?
  9. Als u denkt aan sommige moeilijke morele keuzes die de personages maken – Laura’s beslissing om het bed met Jamie te delen, Ronsels beslissing om Resl te verlaten en terug te keren naar Amerika, Jamies keuze tijdens de lynchpartij, Florence en Jamie die onafhankelijk van elkaar besluiten om pappy te vermoorden – wat zou u dan in diezelfde situaties hebben gedaan? Kun je dat überhaupt weten? Bestaat er zoiets als absolute morele standpunten, of moeten we zaken als tijd en plaats meewegen als we een oordeel vellen?
  10. Waarom denkt u dat de auteur ervoor gekozen heeft om Ronsel zich rechtstreeks tot u, de lezer te laten richten? Gelooft u dat hij de enorme hindernissen overwint waarvoor hij zich gesteld ziet en ‘iets wat op geluk lijkt’ vindt? Zo ja, waarom zegt de auteur dat dan niet expliciet? Zou een minder dubbelzinnig einde meer of minder bevredigend zijn?
Gespreksvragen
  1. De achtergrond van de Mississippi Delta is van wezenlijk belang voor Een tijd om te oogsten. Bespreek op welke manier het land als personage functioneert in de roman en hoe elk van de andere personages zich ertoe verhoudt.
  2. Een tijd om te oogsten is als een lied, vertolkt door zes verschillende stemmen. Op welke manier beïnvloeden de perspectiefwisselingen uw begrip van het verhaal? Zijn alle zes de stemmen even sympathiek? Betrouwbaar? Pappy is de enige hoofdpersoon die geen vertelstem heeft. Waarom denkt u dat de auteur ervoor gekozen heeft om hem niet te laten spreken?
  3. Wie spreekt en wie zwijgt - of het zwijgen wordt opgelegd - is een centraal thema, waarvan het tot zwijgen brengen van Ronsel het letterlijkste en beestachtigste voorbeeld is. Bespreek op welke manier de andere personages dit thema beleven. Bijvoorbeeld: wat voor invloed heeft het feit dat Laura ongelukkig is op de boerderij op haar en op haar huwelijk? Wat zijn de gevolgen van Jamies onvermogen om met zijn familie te spreken over de afschuwelijke dingen die hij in de oorlog heeft meegemaakt? Op welke manier verschaft spreken of niet spreken macht of ontneemt het die juist?
  4.  Het verhaal wordt verteld door twee boeren, twee echtgenotes en moeders, en twee soldaten. Vergelijk de manier waarop deze parallelle personages, zwart en blank, de wereld bekijken en ervaren.
  5. Op welke manier is elk van de personages gebonden – door het land, door omstandigheden, door tradities, door de wet, door zijn of haar eigen beperkingen? Welk deel van deze gebondenheid is onontkoombaar en welk deel hebben ze zichzelf opgelegd? Welke personages slagen er het best in om zich te bevrijden van wat hen bindt?
  6. Alle personages zijn een product van hun tijd en hun omgeving; het boek staat vol voorbeelden van racisme, variërend van pappy’s uitgesproken fanatisme tot Laura’s subtielere vooroordeel. Zou Laura zichzelf racistisch gevonden hebben, en zo niet, waarom niet? Welke invloed hebben de racistische opvattingen van Laura, Jamie, Henry en pappy op uw sympathie voor hen?
  7. De roman behandelt veel netelige kwesties: racisme, seksuele verhoudingen, overspel, oorlog. De personages dragen hun steentje bij over deze kwesties, maar hoe zit het met de auteur? Heeft zij een duidelijk standpunt, en zo ja, hoe brengt ze dat dan over?
  8. We weten al heel vroeg in het boek dat er iets vreselijks met Ronsel gaat gebeuren. Wat voor invloed heeft dat besef van onvermijdelijkheid op het verhaal? Jamie maakt Ronsel verantwoordelijk voor zijn eigen lot, door te zeggen: ‘Misschien is het laf van me om de schuld bij Ronsel te leggen.’ Is het alleen lafheid, of bevat wat Jamie zegt een kern van waarheid? Waar zou u het keerpunt plaatsen voor Ronsel? Wie is er nog meer medeplichtig aan wat er met hem gebeurt, en waarom?
  9. Als u denkt aan sommige moeilijke morele keuzes die de personages maken – Laura’s beslissing om het bed met Jamie te delen, Ronsels beslissing om Resl te verlaten en terug te keren naar Amerika, Jamies keuze tijdens de lynchpartij, Florence en Jamie die onafhankelijk van elkaar besluiten om pappy te vermoorden – wat zou u dan in diezelfde situaties hebben gedaan? Kun je dat überhaupt weten? Bestaat er zoiets als absolute morele standpunten, of moeten we zaken als tijd en plaats meewegen als we een oordeel vellen?
  10. Waarom denkt u dat de auteur ervoor gekozen heeft om Ronsel zich rechtstreeks tot u, de lezer te laten richten? Gelooft u dat hij de enorme hindernissen overwint waarvoor hij zich gesteld ziet en ‘iets wat op geluk lijkt’ vindt? Zo ja, waarom zegt de auteur dat dan niet expliciet? Zou een minder dubbelzinnig einde meer of minder bevredigend zijn?

Dit boek blijft me dwars door alle andere boeken die ik erna gelezen heb bij! Een gezin met gaat wonen in een oude boerderij in de VS, schoonvader woont erbij in en later komt de zwager er ook bij wonen. Het hoofd van het gezin is pachter. Verschil tussen blanken en zwarten is enorm. Zo moeten zwarten door de achterdeur naar binnen of niet als bijrijder voorin de auto zitten. De vernedering voor de zwarten wordt zo voelbaar beschreven dat het je raakt. De liefde van Laura voor de zwarten is warm. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen ik-persoon maar dat leest heel prettig en zorgt ervoor dat je situaties van alle kanten leest en dat levert soms verrassende ontknopingen op. Ik hoop dat er een vervolg komt!

Elise

 

'Een meesterlijke vertelling met goed uitgediepte hoofdpersonen, die te maken krijgen met racisme en oorlogstrauma's. Ik wil meer van Hillary Jordan lezen!' - Jaap Dillen, Boekhandel Novita

'Wat een prachtig roman! Ademloos gelezen.' - Marina Lanting, Boekhandel Roodbeen

'Schitterend. Een prachtig en aangrijpend boek.' - Joop Osinga, Boekhandel Osinga

'Een aangrijpende en boeiende roman over macht en onmacht, recht en onrecht, liefde en haat. Over onbetaalde rekeningen uit het verleden… en wat er dan kan worden geoogst! Prettig leesbaar en een echte aanrader.' Maandblad Réveil

Deze aangrijpende en prachtig geschreven roman is een ware pageturner. Je kunt niet stoppen tot je elk woord en iedere zin geabsorbeerd hebt, om er vervolgens nog urenlang over te peinzen. NBD – Biblion

Schrijf uw eigen beoordeling

Andere uitgaven van Hillary Jordan, Connie van de Velde
De blauwe monnik
€ 9,99
De griepbom
€ 9,99
De nieuwe rechter
€ 9,99