Op de Huid

roman

Auteur(s): Joke Verweerd

Bindwijze: Paperback

Ook verkrijgbaar als: E-book: EPUB met watermerk

Schrijf een beoordeling

Levering via Boekenwereld.com . Dit betreft een Printing-On-Demand-titel. U kunt dit artikel daarom niet retourneren.

€ 17,50
'Kun je sterk worden door je zwakte te leren kennen?'Renske Hofstra is volkomen ontredderd: haar partner Peer is vermoord. Renske komt tot het besef dat ze hoog heeft ingezet met haar onvoorwaardelijke loyaliteit en liefde.
'Kun je sterk worden door je zwakte te leren kennen?'

Renske Hofstra is volkomen ontredderd: haar partner Peer is vermoord. Renske komt tot het besef dat ze hoog heeft ingezet met haar onvoorwaardelijke loyaliteit en liefde. Op de schok van zijn dood volgt de onthutsende ontdekking dat hij niet degene was voor wie ze hem hield. Waarom heeft ze geen argwaan gekregen, geen vragen gesteld? Hoe dicht zitten mensen elkaar op de huid, wat zoeken ze bij elkaar? Is liefde wel belangeloos?
Het rechercheonderzoek dwingt haar om de vragen alsnog onder ogen te zien - een pijnlijk, maar ontdekkend proces.
Met alle kracht die in haar is probeert Renske haar stabiliteit en vertrouwen te hervinden.
De nieuwe verantwoordelijkheden in het restaurant en het zorghotel van landgoed Groot Mangelhout bieden haar een gelegenheid met zichzelf in het reine te komen, en vol hoop ziet ze de lente komen.
Maar dan wordt ze opnieuw betrokken bij het verleden. Rosalie, de vrouw van Peer, komt om de zaak af te handelen.


Joke Verweerd schrijft elke maand een kort verhaal voor het opiniemagazine 'CV-Koers'. Haar romans haalden alle christelijke bestsellerslijstjes: 'De wintertuin', 'De rugzak', 'Permissie', 'Paradiso' en 'Snoeitijd'. Een paar romans werden in het buitenland vertaald. Ook publiceerde ze de verhalenbundels 'Binnenstebuiten', 'Opluisteren' en 'Spiegeling'.
Kijk ook eens op www.jokeverweerd.nl.
 
ISBN 9789023992035
Subtitel roman
Aantal bladzijdes 326
Bindwijze Paperback
Druk 2
Taal Nederlands
Breedte 125 mm
Hoogte 200 mm
Dikte 34 mm
NUR code 301
Imprint Mozaiek
Leesvragen

1. De titel van de roman lijkt eerst nogal plat te worden uitgewerkt in een recept in de keuken van Parmentier. Zalm op de huid gebakken. Er spelen echter veel meer huid-principes een rol in de roman. Als u ze met elkaar op een rijtje zet, en vergelijkt, wat betekent dat voor uw inzicht in de roman, en in het leven? Welk effect heeft dit op u als lezer?

2. Het verlangen naar geborgenheid is een authentieke menselijke behoefte. Toch lijkt het erop dat Renske zich wel erg afhankelijk opstelt van wat de ander bieden wil, in eerste instantie met name Peer. Hoe herkenbaar is dit, en slaagt Renske erin hierin ‘losser’ te worden?

3. Renske houdt er niet van kwetsbaar te zijn, handelt dan ook vooral. Wijnand stoort zich hier niet aan, en treed vanaf het begin beschermend en zorgzaam op. Het lijkt erop dat Renske er eindelijk in slaagt zich gewonnen te geven. Het is interessant deze lijn na te gaan en te bediscussiëren. Wat zorgt er in dit leven voor dat we iemand alsnog ons vertrouwen geven, wanneer we verraden en beschadigd zijn?

4. a. Hoe speelt de arend een rol in het verhaal, en in hoeverre is het gedicht van Oosterhuis (p. 329) een flashback naar eerder gebeurtenissen in het verhaal?
b. Herkent u deze draagkracht?
c. Hoe helpen de woorden ‘geworpen’ en ‘ondervangen’ Renske te komen tot acceptatie van haar verhaal? Kunt u hier iets mee, in relatie tot uw eigen leven?

Die mij droeg op adelaarvleugels,
die mij hebt geworpen in de ruimte,
en als ik viel,
mij ondervangen
met uw wieken en weer opgegooid,
totdat ik vliegen kon op eigen kracht.

Huub Oosterhuis

5. Wijnand blijkt ook een geheim te hebben, dat zeker in relatie tot Renske onverteerbaar moet zijn (p. 369). Herkent u de schaamte en het effect in de houding van Wijnand, wanneer u zich het verhaal herinnert. Het respect van Renske neemt toe. Is dat eerlijk, en hoe gaat u met dit soort zaken om? Bekijk de zaak uit het perspectief van beide personen!

6. Misschien mag in de roman ‘bescherming’ van de ‘Vader’ gezien worden uitgewerkt in inspecteur Kroeze, de natuurlijke vader, wellicht ook in Hein en in ergens ook in Wijnand. Hoe doet Verweerd dit, is dit overtuigend en raakt het ook aan uw eigen geloofsbeleving?

7. Clara van Brederode en dokter Prinsen, twee mensen met gebroken levens. Hoe speelden rangen en standen nog een rol in het Nederland van de jaren vijftig, en zijn die belemmeringen er nog steeds in de verzuiling van de kerken? Hoe kijkt u hier tegenaan, is hier een rechtvaardiging voor deze weerstanden of geeft de roman een eye-opener om anders hiermee om te gaan?

8. Renske Hofstra en Clara van Brederode lijken in zekere zin op elkaar. De afstandelijke houding wordt doorbroken door liefde en zorg. Hoe herkenbaar is dit, en helpt het u ook als u dit soort trekken bij uzelf en/of uw naasten herkent u open te stellen voor deze vorm van genade?

9. Rosalie (de dame uit Kortrijk-België) doet de uitspraak ‘geluk is wat je er zelf van maakt’. Hanna, een medewerker in Klein Mangelhout, stelt hiertegenover dat ‘geluk je toevalt in de kleine dingen, dat dat genade is’. Hoe werkt dit uit op Renske, en in welke uitspraak herkent u zichzelf het meest?

© Anna Snoei, 3 november 2006
 

1. De titel van de roman lijkt eerst nogal plat te worden uitgewerkt in een recept in de keuken van Parmentier. Zalm op de huid gebakken. Er spelen echter veel meer huid-principes een rol in de roman. Als u ze met elkaar op een rijtje zet, en vergelijkt, wat betekent dat voor uw inzicht in de roman, en in het leven? Welk effect heeft dit op u als lezer?

2. Het verlangen naar geborgenheid is een authentieke menselijke behoefte. Toch lijkt het erop dat Renske zich wel erg afhankelijk opstelt van wat de ander bieden wil, in eerste instantie met name Peer. Hoe herkenbaar is dit, en slaagt Renske erin hierin ‘losser’ te worden?

3. Renske houdt er niet van kwetsbaar te zijn, handelt dan ook vooral. Wijnand stoort zich hier niet aan, en treed vanaf het begin beschermend en zorgzaam op. Het lijkt erop dat Renske er eindelijk in slaagt zich gewonnen te geven. Het is interessant deze lijn na te gaan en te bediscussiëren. Wat zorgt er in dit leven voor dat we iemand alsnog ons vertrouwen geven, wanneer we verraden en beschadigd zijn?

4. a. Hoe speelt de arend een rol in het verhaal, en in hoeverre is het gedicht van Oosterhuis (p. 329) een flashback naar eerder gebeurtenissen in het verhaal?
b. Herkent u deze draagkracht?
c. Hoe helpen de woorden ‘geworpen’ en ‘ondervangen’ Renske te komen tot acceptatie van haar verhaal? Kunt u hier iets mee, in relatie tot uw eigen leven?

Die mij droeg op adelaarvleugels,
die mij hebt geworpen in de ruimte,
en als ik viel,
mij ondervangen
met uw wieken en weer opgegooid,
totdat ik vliegen kon op eigen kracht.

Huub Oosterhuis

5. Wijnand blijkt ook een geheim te hebben, dat zeker in relatie tot Renske onverteerbaar moet zijn (p. 369). Herkent u de schaamte en het effect in de houding van Wijnand, wanneer u zich het verhaal herinnert. Het respect van Renske neemt toe. Is dat eerlijk, en hoe gaat u met dit soort zaken om? Bekijk de zaak uit het perspectief van beide personen!

6. Misschien mag in de roman ‘bescherming’ van de ‘Vader’ gezien worden uitgewerkt in inspecteur Kroeze, de natuurlijke vader, wellicht ook in Hein en in ergens ook in Wijnand. Hoe doet Verweerd dit, is dit overtuigend en raakt het ook aan uw eigen geloofsbeleving?

7. Clara van Brederode en dokter Prinsen, twee mensen met gebroken levens. Hoe speelden rangen en standen nog een rol in het Nederland van de jaren vijftig, en zijn die belemmeringen er nog steeds in de verzuiling van de kerken? Hoe kijkt u hier tegenaan, is hier een rechtvaardiging voor deze weerstanden of geeft de roman een eye-opener om anders hiermee om te gaan?

8. Renske Hofstra en Clara van Brederode lijken in zekere zin op elkaar. De afstandelijke houding wordt doorbroken door liefde en zorg. Hoe herkenbaar is dit, en helpt het u ook als u dit soort trekken bij uzelf en/of uw naasten herkent u open te stellen voor deze vorm van genade?

9. Rosalie (de dame uit Kortrijk-België) doet de uitspraak ‘geluk is wat je er zelf van maakt’. Hanna, een medewerker in Klein Mangelhout, stelt hiertegenover dat ‘geluk je toevalt in de kleine dingen, dat dat genade is’. Hoe werkt dit uit op Renske, en in welke uitspraak herkent u zichzelf het meest?

© Anna Snoei, 3 november 2006
 

Schrijf uw eigen beoordeling

Andere uitgaven van Joke Verweerd
Vogelvlucht
€ 10,99
Toeval bestaat niet
€ 25,99
De wintertuin
€ 7,99
Vindersloon
€ 1,99
Snoeitijd
€ 16,99
Opnieuw beginnen
€ 16,99
Spiegeling
€ 15,99
Stuifzand
€ 9,99
Binnenstebuiten
€ 7,99
Pareloester
€ 9,99
Spiegeling
€ 9,99
Opluisteren
€ 9,99
Opnieuw beginnen
€ 9,99
Op de huid
€ 9,99
De rugzak
€ 7,99
De wintertuin
€ 9,99
Paradiso
€ 12,50
Permissie
€ 9,99
Paradiso
€ 7,99
Snoeitijd
€ 9,99
Achtergebleven
€ 9,25
Stuifzand
€ 18,99
De rugzak
€ 12,50
Pareloester
€ 12,50
Permissie
€ 10,00
Opluisteren
€ 19,50
Houvast
€ 9,99
Samengaan
€ 8,90
Halverwege
€ 9,99
Geboorte
€ 9,25